Project 2009-2010
Project 2 : Muziek voor kerk en kroeg
Citaat uit het programma boekje:
“Als u, ons publiek, denkt dat de leden van Vox Humana (‘De menselijke stem’) zo dadelijk niet zingend maar lallend over het toneel zwalken, dan hebt u het mis. Mocht u verwachten dat wij bij elk kerkelijk nummer, in diep gebed verzonken, een ‘toonbeeld’ van vroomheid zijn, dan moeten wij u ook in dit opzicht teleurstellen. Rekende u vast op meedeiners zoals van de BV Havenzangers of van de zingende kastelein uit Helmond, dan komt u van een ‘kouwe’ kermis thuis. Want Vox Humana is overwegend ‘van de klassieke muziek’. Tja, daar zit u nu! Eh, pfff …… maar………’t Valt wel mee, denken we.
‘Zingen is dubbel bidden’ zei ‘ons moeder’ vroeger en in die zin wordt er de komende uren heel wat afgebeden op het podium. Maar niets is moeilijker dan ‘mooi zingen onder invloed’. We houden het maar bij ‘zo mooi mogelijk zingen zónder invloed’. We laten de drank dus de drank tot na het concert.
We voeren vandaag acht koorwerken uit die in de kerk worden en werden gezongen. De dertien andere composities zijn in ieder geval niet bedoeld voor de kerk, maar het zijn zeker ook niet allemaal drinkliederen. Het zijn liederen die door de eeuwen heen werden gezongen in de herberg, natuurlijk, maar bijvoorbeeld ook op een jaarmarkt, aan het hof, op een kasteel of in een theater. ‘Muziek voor kerk en kroeg’ hebben we dus breed vertaald naar: ‘het uitvoeren van geestelijke muziek en wereldlijke muziek’.
In dit concert komen vele vocale genres voorbij die bij deze vertaling van het thema passen: drinklied, chanson, volkslied, liefdeslied, serenade, kerkkoraal, motet, opera-aria, negrospiritual en musical. De keuze is dit keer bewust gevallen op een flink aantal ‘bekende klassieke nummers’, dus composities die horen bij het ‘ijzeren klassieke koorrepertoire’. Daarnaast zijn er natuurlijk ook muzikale en vocale pareltjes bij die minder bekend zijn. De orkestarrangementen zijn van de hand van Frans van Houten.
Presentatie: Vox Humana presenteert zich in 4 verschillende koorsamenstellingen: als kleiner kamerkoor, als dameskoor en mannenkoor en (met alle leden) als groot gemengd koor. Enkele leden van het koor zullen zich bovendien laten horen als solisten in opera-aria’s van Händel (Rinaldo) en Mozart (Don Giovanni). Voor en tijdens het concert is er een powerpoint-presentatie waarin beelden te zien zijn in illustratieve en associatieve verbinding met het koor en vooral met de uit te voeren composities.
Chronologie: Vox Humana zingt de 21 koorwerken in chronologische volgorde van stijlperioden: van de Renaissance via Barok, Weens Klassiek en Romantiek naar de 20e eeuw. Chronologie is een belangrijk uitgangspunt bij onze programmering, belangrijker dan het streven om elke koorsamenstelling haar eigen programma achter elkaar te laten zingen. Dit betekent dat er tijdens het concert dus enkele malen van koorsamenstelling wordt gewisseld.
Zalen Cultureel Centrum Martien van Doorne in Deurne en Annatheater in Helmond: Vox Humana heeft in beide concertlocaties niet kunnen oefenen. Een uur voor aanvang van dit concert maakten koor en orkest voor het eerst kennis met de voor hen onbekende akoestiek in deze zaal. Het feit dat de beide zalen uitverkocht zijn en dus gevuld met veel publiek maakt de akoestiek zo dadelijk weer anders dan een uur geleden. En ‘natuurlijk’ maken we in dit programma van klassieke muziek geen gebruik van microfoons ter versterking van het geluid.
Repeteren: Het strijkorkest Duodecima heeft de afgelopen tijd zelfstandig gerepeteerd o.l.v. Jacqueline Wezenberg. Pianist en blazers hebben zich individueel voorbereid op dit concert. Het gedeeltelijk vernieuwde koor (van 30 naar 42 leden) repeteerde in dit tweede project vanaf oktober 2009 22 keer o.l.v. Frans van Houten. Het concertprogramma bestaat uit een voor de koorleden vrijwel geheel nieuw repertoire. De 63 muzikanten kwamen vorige week voor het eerst allemaal samen tijdens twee generale repetities. Vandaag eindigt het tweede project van Vox Humana na zes maanden met dit feestelijk slotconcert in Deurne of Helmond.”
Koor en ensemble Duodecima in CCD te Deurne.
Onze vaste pianist, Anna Theater Helmond
Het thema uitgebeeld in een bewerkte groepsfoto voor de st. Willibrorduskerk in Deurne